F♥ЯЄvЄЯ ΛnD Λ♪WΛЧ$

YOUR POST TITLE

MM-DD-YY

Sumolah (2006)

Saturday, October 18, 2008


Cerita ini berkisar mengenai seorang budak Melayu pemalas, tidak bercita-cita dan tidak pernah kenal erti komitmen pada kerja yang bernama Ramlee (Afdlin Shauki). Beliau tinggal bersama ibunya (Kartina Aziz) yang sudah mati akal untuk mengajar erti kewajipan kepada anaknya. Oleh kerana sikap endah tak endahnya setiap tugasan yang diberi, beliau sering diberhentikan pekerjaannya.

Pada satu hari, setelah dibuang kerja dan kehabisan wang, dan dalam keadaan teramat lapar, beliau terserempak dengan cabarab Restoren Boleh Sushi kepunyaan En. Honda (Patrik Teoh) iaitu 'Makanlah sebanyak 30 piring sushi dalam masa 1 minit dan jika anda berjaya anda makan dengan percuma, jika tidak anda mesti membayar nilai sushi yang anda makan di dalam masa tersebut'.

Oleh kerana kelaparan, Ramlee menyahut cabaran itu, tetapi beliau gagal. Akibat ketiadaan wang, beliau dipaksa memilih samada dihantar kepada polis atau bekerja di Restoran Sushi itu dan melakukan semua aktiviti sampingan yang diwajibkan keatas staff restoren. Semestinya beliau memilih untuk bekerja untuk bekerja di restoren itu untuk membayar hutang beliau dan memakan sushi sepuas hatinya. Di situlah beliau berjumpa dengan Haris (Awie), seorang Melayu yang ingin menjadi Jepun kerana beliau amat meminati hemah dan cara-cara orang Jepun dan Andy (Radhi Khalid) seorang bapa yang takut kepada isterinya yang bekerja untuk cuba menyara cara hidup isterinya yang agak boros.

Di Boleh Sushi, Ramlee berjumpa dengan Siti (Intira Charoenpura), anak kepada Honda yang merupakan kacukan Melayu-Jepun. Tanpa beliau sedari, oleh kerana persahabatan dan perasaan kekeluargaan yang beliau alami di restoren itu, beliau mula mengenali erti tanggungjawab dan semangat setia kawan.

Ramlee kini perlu membuat pilihan samaada untuk mengikut perasannya, mengaku kalah dan menghampakan keluarga baru beliau ataupun untuk terus berjuang di dalam pertandingan Sumo itu walaupun Sumo adalah sesuatu disiplin yang amat asing bagi beliau.

Bolehkah Ramlee mengatasi sikap mementingkan dirinya dan buat pertama kali dalam hidup beliau cuba mencapai kejayaan untuk orang-orang yang tidak pernah beliau kenali sebelum ini.

Lakonan : Afdlin Shauki, Awie, Radhi Khalid

Click here to watch

0 comments
This site is best viewed with Google Chrome 1.0 or higher at a minimum screen resolution of 1024x768

Total Visitors

Subscribe via email

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Labels


Blog Archive


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Riwayat Cinta Jangan Pernah Berubah

Fikirlah Sendiri Nabil Musim 2

Posted by Amy
08-25-09

Bohsia : Jangan Pilih Jalan Hitam

Posted by Amy
08-25-09

Spontan

Posted by Amy
07-24-09

Layaria:Kristal Hitam

Posted by Amy
08-31-09

Any Question?

Latest Viewers Update